Met Bus 327 naar een Onconference

Daar zit ik dan, in bus 327 naar Busstation Oosterhout. Het is dinsdag 29 september en ik ben op weg

naar mijn ouderlijk huis om een onconferentie bij te wonen in het gemeentehuis van Oosterhout.JenskeDeze onconferentie was het vervolg op een tweetal cultuurbijeenkomsten die al hadden plaatsgevonden. Over de eerste bijeenkomst heb ik destijds een blog geschreven. Deze blog is te vinden op mijn WordPress. De link van mijn WordPress kunt u onderaan vinden. Voor de tweede bijeenkomst heb ik een presentatie voorbereid waar ik een facebookprofiel heb aangemaakt voor de gemeente Oosterhout samen met het publiek. Dit facebookprofiel liet de activiteiten en de hobby’s zien van een fictief persoon wonend in Oosterhout. Ik probeerde hiermee Oosterhout als geheel een gezicht te geven. Mijn doel was het creëren van een bewustwording van de mogelijkheden die Oosterhout qua faciliteiten en instellingen heeft. Echter gaf ik wel aan dat de manier van informatie overbrengen vanuit die faciliteiten en instellingen drastisch moest worden veranderd door de traditionele manier van denken die nog steeds parten speelt. Niet wetend wat mij deze keer staat te wachten vertrok ik naar de derde cultuurbijeenkomst. Door mijn iets te late aankomst kwam ik binnenkwam vallen tijdens de presentatie van Hans van Driel, docent Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Enigszins ongemakkelijk zocht ik een plekje aan een statafel waarna ik de mensen op me heen even bestudeerde. Een aantal van hen had ik al gezien bij de vorige cultuurbijeenkomsten die ik had bijgewoond. Bang dat ik dus weer omringd zou zijn door enkel mensen met ‘belangen’ liet ik de avond op mij af komen. Het idee van een onconferentie is dat de conferentie helemaal ingevuld wordt door de mensen die aanwezig zijn. Ideeën die het bespreken waard zijn mogen op tafel worden gegooid waarna ze op worden geschreven op een A4’tje wat in een groot schema komt te hangen. De aanwezigen verspreiden zich in rondes over verschillende statafels waar een onderwerp uit het schema wordt besproken. Deze vorm een conferentie zorgt ervoor dat iedereen medeverantwoordelijk wordt voor het gesprek. Al snel merkte ik dat weer een groot deel van de aanwezigen vanuit belangen deze avond bezocht, maar blij verrast raakte ik ook in gesprek met mensen die Cultuur gewoon interessant vonden. De gesprekken verliepen soepel wat in mijn ogen werd veroorzaakt door de informele uitstraling die een onconferentie al gauw heeft. De sfeer tijdens een on-conferentie geeft je het vertrouwen om je eigen zegje te doen. Aan elke statafel stond een notulist vanuit het gemeentelijk bestuur, dit zorgt ervoor dat je als bezoeker ook het gevoel hebt dat je stem daadwerkelijk gehoord wordt. De vraag die als rode draad door de avond liep was in mijn ogen de volgende: “Is de cultuurnota een statisch document of moet het iets zijn wat constant in beweging is?” Deze vraag leidde tot vele discussies aangezien de aanwezigen graag willen weten hoe ze dit dan vorm kunnen geven wanneer het niet statisch zou zijn. Het riep vele vragen op maar het zorgde er ook voor dat men tot vernieuwde ideeën en inzichten kwam, denkend aan een betere ‘cultuurtoekomst’ voor de gemeente Oosterhout. Het blijft mij intrigeren hoe en met welke argumenten mensen discussies voeren, uit eigenbelang en gemeenschappelijk belang. De manier waarop mensen praten over het gene waar zij alleen mee bezig zijn, maar ook zeker wel willen samenwerken waar nodig, maakt voor mij dergelijke bijeenkomsten over cultuur extra boeiend.

: https://jenskev.wordpress.com/2015/04/07/met-de-wind-mee/

Geef een reactie

